Mopaen har som båd en lang historie, der går godt 50 år tilbage i tiden. Den første Mopa blev i 1969 udviklet af den kendte bådebygger Karl Erik Hvid.

Det var da en havjagtbåd med indenbordsmotor, og på en bådudstilling blev Karl Erik Hvid spurgt, hvad den hed? Det havde han slet ikke haft tid til at tænke på, så han svarede:

Den hedder ikke noget, det er jo bare en motorpram!.

Så skal den hedde Mo-pra, sagde kunden. Karl Erik Hvid tænkte sig om et øjeblik, og sagde: Det lyder dumt: MOPA- det lyder meget bedre. Og så var den navngivet.

Karl Erik Hvid fremstillede ca. 160 MOPA II i årene 1969 til 1972. De fleste med 4-takt Honda indenbords motorer. Men der blev også forsøgt med vankelmotorer og VW luftkølet og jetdrev.

Karl Erik Hvids motorpram var en prototype på nutidens MOPA, og han havde nok aldrig regnet med, at den med tiden skulle blive en så stor succes udenfor jagtkredse.

I 1978 købte Skibby folkene rettighederne til navnet Mopa. De havde inden da eksperimenteret med bl.a. Barracuda. Men de ville have deres egen jagtbåd.

Den skulle kunne:

  1. Klare en kæntringsprøve.
  2. Være sikker, sommer og vinter.
  3. Sejle dig hjem i al slags vejr, og holde dig tør.
  4. Søsættes på alle ramper og de fleste strande af en mand.
  5. Køre som en slæde på is.
  6. Transporteres på max. 500 kg trailer.
  7. Skal kunne opvarmes let.
  8. Bruges til alle former for lystfiskeri.
  9. velegnet til havjagt.
  10. Man skal kunne opholde sig i den i flere dage.
  11. Rigges med nødsejl.
  12. Der må gerne være plads til 2 personer og et par mindre børn.
  13. Der er byggenummer i alle MOPA’er, og et ejerregister.

Det blev begyndelsen på et udviklingsarbejde. I Gershøj havde en flok jæger arbejdet på at gøre MOPA til en båd med påhængsmotor. De tog de første skridt.

Skibby folkene arbejdede videre, den skulle være bredere og være forsynet med for og agterskot, så der var sikkerhed for at overleve, hvis man blev sejlet ned eller skød hul i eget skrog. De (Skibby folkene) var alle familiefædre og havde et inderligt ønske om, at se deres børn vokse op selv om deres drifter tog dem langt omkring. Der er heller ikke megen fremtid i at sende andre til søs, for derefter at få en regning fra en kunde som ikke kom hjem.

I 1981 fik MOPA 2 en storebror, MOPA SENIOR, som  var gjort 12 cm højere, 15 cm længere og 10 cm bredere. Og dørken var sænket lidt, så der fra dørk til loft er o,95 cm.

MOPA SENIOR udmærkede sig ved at bjærge sig bedre og kløve vandet på bedre vis, så man kan sejle uden at blive gennemblødt. Den var egentligt idealet, men se om Skibby folkene var tilfreds! I slutningen af 1983 satte de Senioren på tegnebrættet, og i begyndelsen af 1984 kunne de præsenterer MOPA SPRINT.

Umiddelbart set er Sprint’en som snydt ud af næsen på Senior’en, men en forskel er der. Både Skrog og indersektion er ombygget. Tages først skroget, fås, at dettes bærepunkt er flyttet længere bagud. Derved har man opnået, at båden bliver mere planende.

Den er også blevet dobbeltskroget, den har fået en helt ny indersektion.

I 1985 blev MOPA SPRINT videreudviklet. Navnet blev MOPA PATROL, eneste forskel er, at Patrol’en skal have en påhængsmotor med kort ben.

Mopa er en af Danmarks største bådsucceser nogensinde. Den lille kompakte båd er på genial vis konstrueret, så den åbner en fantastisk vifte af muligheder, for dig som elsker at bruge din fritid på vandet.

Som havjagtbåd – fiskebåd – eller bare til hyggelig tursejlads, du vil straks opdage, hvor mange pragtfulde oplevelser du kan få fra en MOPA. De mange muligheder der er i en Mopa, er netop det, der har gjort den så populær.

Der er i dag produceret over 800 MOPA’er til glade og tilfredse Mopa-ejere over hele landet. Vi har alle indset den store frihed, det giver at være sin egen skipper i en båd, hvor alt er gennemtænkt til mindste detalje, og hvor man ikke mindst kan føle sig tryg og sikker.

Ingen Mopa-ejere kigger misundeligt på store, og dyre lystfartøjer.- Nej, vi har nemlig det hele i en MOPA – Og oven i købet lidt til!!!!

MOPA ER IKKE BARE EN BÅD, DET ER EN LIVSTIL.

SIKKERHED TIL SØS:

I en Mopa har du den absolut maksimale sikkerhed der kan opnås i en båd af denne størrelse. Men sikkerhed til søs er ikke bare et spørgsmål om båden og dens konstruktion. Det er mindst lige så vigtig, at du har godt sømandsskab, og at der i båden er alt fornødent sikkerhedsudstyr. Vi anbefaler alle at tage et aftenskolekursus i navigation til søs.


Mopa Senior

Mopa Sprint

Mopa Senior Sprint

Mopa Senior Sprint

Mopa II 2


Mopa 2

Mopa 2